איך מחזיקים את הטלפון הנייד ואיך זה קשור לעיצוב חווית משתמש?

זמן קריאה משוער: 2 דקות
עיצוב אתר

מה החפץ שרוב בני האדם מחזיקים בו במשך הזמן הרב ביותר במהלך היום?
ניחוש שלנו – הטלפון הנייד, הידוע גם בכינויו ״כל החיים שלי נמצאים בדבר הזה!״ בעיקר במקרים בהם הם מאבדים את האחיזה והחפץ, הכה יקר לליבם, נופל על הרצפה לצלילי אנחות הבהלה מצד כל הנוכחים באירוע.

אז כנראה שגם אתם מעבירים לא מעט זמן מהיום כשאתם אוחזים בטלפון, אך האם תדעו לומר באיזו תנוחת אחיזה אתם מחזיקים בדרך כלל את המכשיר? ומה מידת הנוחות של חווית השימוש שלכם באפליקציות השונות? במה היא תלויה?

אם אתם מתקשים לענות – זה ממש בסדר, כי חוקרים ומעצבים שונים בעולם, המנסים להפוך את העולם למקום נוח עד כמה שאפשר, ניסו לפצח את אותן השאלות וגילו לא מעט גורמים שמשפיעים על צורת ההחזקה של הטלפון. במחקרים הראשונים בתחום המסקנה הייתה כי ישנם שלושה אופני אחיזה עיקריים, כשהפופולרי ביותר הוא החזקה של המכשיר ביד אחת, כך שרק האגודל פעיל. מכך ניתן היה להסיק כי האיזור הנגיש ביותר ללחיצה נמצא בתחתית המסך, שם מוקמו הכפתורים החשובים.

אך ככל שעבר הזמן דגמי המכשירים הניידים הלכו וגדלו, ואילו האצבעות האנושיות לא עמדו בקצב ונשארו באותו הגודל. כך שהידיים שלנו החלו לסגל תנועות חדשות – באם מדובר בהחזקה ביד אחת ולחיצה או הקלדה ביד השנייה או סוג של לפיתה בשתי הידיים ועוד ועוד. לעיתים המשתמשים גם הופכים את הטלפון לרוחב כמו אייפד, בעיקר בצפייה בוידאו או משחקים אך לא רק.

גורם מכריע נוסף הוא נסיבות השימוש בטלפון; האם המשתמש מחזיק ביד אחת את הנייד פתוח על מתכון חדש ובידו השנייה מערבב את התבשיל שעל האש; או שמא מדובר בפנסיונרית שגילתה את הפייסבוק ונאבקת בשתי הידיים עם המקלדת הקטנה כדי לרשום תגובה מביכה כלשהי על הwall של הנכדה המתבגרת שלה, זו שבכלל מקלידה במהירות כזאת שבכלל לא נספיק לשים לב באיזה אופן היא מחזיקה את הטלפון.

הפיזיולוגיה של התנועה האנושית מונעת לעיתים גם ע״י זיכרון. לדוגמה במוסכי רכב יודעים לספר כי בעלי הקודנים ברכב – מתקשים לפעמים להיזכר מה הקוד שלהם ומצליחים לעשות זאת רק במגע עם הקודן. תנועת ההקשה נעשית כל יום באוטומטיות והאצבעות זוכרות את המיקום של הספרות. בדומה לכך ישנם הרגלי גלישה שכבר השתרשו אצל בני האדם באופן שהאצבעות זוכרות ומחפשות מיקומים מקובלים של אלמנטים, כמו למשל תפריט ההמבורגר – שנמצא בדרך כלל בפינה הימנית העליונה של המסך. מיקום זה לא נגיש במיוחד אבל כוח ההרגל מנצח.

 

אז מה בכל זאת ניתן להסיק מכל הגורמים המבלבלים האלה?

לפי המחקר האחרון בתחום הגיעו למסקנה כי בממוצע וחיבור כל הנסיבות – האיזור הנגיש ביותר במסך הטלפון הוא המרכז.
לכן למעצבים שבין קוראינו – מומלץ למקם את התכנים והאלמנטים החשובים, כמו כפתורי הפעולה, במרכז המסך ואילו את הפעולות המשניות כמו תפריטים – מקמו בחלקים העליונים והתחתונים.

ישנם גם טריקים שאפשר ללמוד מן טובים ביותר, לדוגמה באייפונים של אפל וגם בחלק מהמכשירים של סמסונג יש תפריט עליון מצומצם שניתן למשוך עם האצבע כך שהתפריט המלא ייפתח ויתמקם אוטומטית במרכז – האיזור הנוח יותר ללחיצה.

נסכם בכמה עצות מעשיות נוספות: לפני שניגשים לעיצוב, דמיינו כמה שיותר פרסונות שישתמשו במוצר העתידי וחקרו את נסיבות השימוש. את המוצר המעוצב מומלץ לבדוק על מכשירים שונים, לא רק מחשב נייח/נייד/טאבלט/סלולרי אלא גם טלפונים מדגמים שונים. וגם אם מדובר בעיצוב פלטפורמה לטלפון בלבד כדאי לפעמים להכין גם גרסה לרוחב.

אם אתם כבר בשוונג...

לא כדאי שלפחות תקבלו ייעוץ מקצועי

לפני שאתם קופצים ראש
לג’ונגל שקיים בתחום הדיגיטלי?