זאת ציפור? זה מטוס? זה סופרמן? לא! זה מומחה לחוויית משתמש!!!
ומה תפקידו? בקצרה, מאפיין חווית משתמש הוא האיש שאחראי על פיתוח האתר או האפליקציה (או כל ממשק דיגיטלי אחר) ותפקידו לאפיין את המערכת ולהכין את השטח לעבודת המעצב והמתכנת. (כדי להעמיק ולהבין את ההבדל בין עיצוב UX ו-UI מוזמנים לקרוא את המאמר הבא
אז אם ברצונכם להפוך למאפיינים מעולים או שאתם מחפשים אחד כזה כדי ליצור את מוצר חלומותיכם – הנה כמה כישורים שחשוב שיהיו בארגז הכלים של מאפיין:
# הבנה עסקית
נקרא לילד בשמו: רוב המוצרים בהם אנו דנים הם מוצרים שנועדו למטרות רווח. לכן מאפיין טוב אמור להבין את המודל העסקי של המוצר, להבחין בין קהלי היעד ואיפה להשיג אותם, ולפעול על פי אסטרטגיה עסקית ברורה ולייצר משפך שיווקי בהתאם כדי להחזיר את ההשקעה הכספית.
גם כאשר מדובר באתרים לא מסחריים ואף בפרויקטים נטולי פן כספי כלל (אמנות, חינוך וכו׳) – חשיבה שיווקית לא תזיק כי משתמש הקצה הוא תמיד סוג של לקוח ותמיד יש מסר שרוצים להעביר לו.
# אינטליגנציה רגשית
כן כן, קראתם נכון… לא תזדקקו לתואר בפסיכולוגיה, אבל להבין את נפש האדם הוא כישור נפלא עבור אלה שרוצים לפתח מוצרים עבור אותו האדם. רצוי להבין את הרצונות של הלקוח, לא רק כדי ללחוץ על נקודות התורפה שלו, אלא גם כדי לענות על צרכיו האמיתיים, כך שכל הצדדים יצאו מורווחים. בקטגוריה זו נכניס גם את היכולת להיכנס לנעליו של המשתמש ולדמיין אותו במצבים השונים בחייו ואף להתייחס ליכולות הקוגנטיביות, האופטיות והמגבלות הפיסיות שיכולות להיות לו.
# ידע טכנולוגי
בתור מי שאמון על התיווך בין הלקוח לבין המעצב והמתכנת, מאפיין חייב להכיר את הפתרונות הטכנולוגיים הרבים הקיימים בעולם ולבנות אפיון שיהיה ניתן ליישום בשטח ולא רק בפנטזיות הפרועות שלו ושל לקוחותיו. דרושה היכרות עם פלטפורמות של בנייה, תוכנות עיצוב, כלי ניתוח נתונים, מרכיבים עבור אבטחת מידע, סליקה, כלים שיווקיים מגוונים ועוד.
# חשיבה ויזואלית וטעם טוב
מאפיין לא חייב להיות מעצב, אבל כן חייב לחשוב בצורות וצבעים ולא רק במילים כדי לתקשר היטב עם המעצב. חזון ויזואלי הוא חלק מבניית מיתוג שלם – אסתטי ומושך, שהממשקים הדיגיטליים הם חלק חשוב מתוכו.
# ידע כללי
לא מדובר באלוף חידון התנ״ך או מלך הטריוויה של 2014, אבל לא יזיק למאפיין להכיר תרבויות ונורמות חברתיות שונות, להתמצא ברפרנסים עיצוביים שונים, ולהבין לפחות קצת בתחום העיסוק של הלקוחות שבאים אליו. למה? למשל כדי לא להכניס תמונה של אישה יפנית בקימונו מסורתי כשמדובר באתר שמפרסם כלים של פורצלן סיני עבור קהל סיני!
# רצון ללמוד ולהתפתח
וזו אולי התכונה החשובה ביותר, כיוון שעולם הדיגיטל מתקדם ומשתנה בלי הפסקה וחשוב לעקוב אחר הטכנולוגיה והטרנדים ולהמשיך ללמוד ולפתח את כל התכונות שתוארו לעיל. סביר להניח שגם מוצר שפותח לפני 5 שנים בלבד והיה מושלם – יכול להיות יותר טוב היום, אז לא לנוח על זרי הדפנה!