איך עושים אפיון אתר נכון ואיך פתקי ממו צבעוניים יכולים לעזור?

זמן קריאה משוער: 2 דקות
איפיון אתר

ביסודו של כל אתר אינטרנט מוצלח עומד תכנון טוב של אפיון. בדומה לבניין חדש – שלא אמור להיבנות לפני בדיקות שטח, תכניות, חישובים ושרטוטים, כך גם אתר טוב מצריך מחקר שוק, הבנת קהל יעד ואפיון יסודי בטרם שלבי העיצוב והתכנות.

המזל הוא שבמקרה שלנו לא נזדקק לניירות סקיצה, מדי זווית, סרגלי קנה מידה וכו׳, אלא ניתן להסתפק בכמה פתקי ממו מובדלים בצבעים שונים וטוש. למרחיקי לכת ישנן גם תוכנות מחשב שעוזרות בתכנון ומדמות פתקים אלה.

תחילה יש לבנות את ״שדרת״ האתר – לרשום על פתקים בצבע אחד את כל הקטגוריות העיקריות שיופיעו בראש האתר (בדרך כלל בסרגל עליון נפרס לרוחב או בתפריט צד לגובה, או מוחבאים בתפריט המבורגר מינימליסטי). כדאי שלא יהיו יותר משמונה קטגוריות ראשיות, כך שלא ייוצר עומס קוגניטיבי וויזואלי למשתמש שיכנס לאתר בפעם הראשונה.

כל אתר הוא חלון ראווה של מותג מסוים ואמור לספר על הצד הטוב ביותר את הסיפור של אותו המותג באופן ייחודי לו, אך יש כמה סעיפים שהם חובה בכל סיפור: התחלה – ״דף הבית״ וסוף – דף ״צרו קשר״. דף הבית יכיל את המידע המחמיא והרלוונטי ביותר עבור הלקוח ואילו דף צרו קשר הוא הקריאה לפעולה לשמה התכנסנו. קטגוריה זו יכולה להוות דף בודד עם פרטי התקשרות וטופס ליצירת קשר בלבד, או לחלופין תחתיה יכולות להופיע מספר תת קטגוריות, אותן נמקם על פתקונים בצבע נוסף, כמו פרטי התקשרות, טפסים שונים להורדה או אפילו דף ״דרושים״ במידה והחברה מחפשת להעסיק עובדים חדשים.

בין ולבין רצוי שתופיע קטגוריה ״אודות״ – תחתיה יכולים להימצא דפים כמו פרופיל חברה, חזון החברה, אודות הצוות וכו׳. כמובן לא נזניח את הקופי ונתאים גם את השפה לקהל היעד – עם ניסוחים בצורת פנייה קלילה כמו ״מה הסיפור שלנו״ או ״ מי הנפשות הפועלות״ לעומת ניסוחים פורמליים יותר.

קטגוריות חשובות נוספות הן ״התמחויות״ – תחתיה ניתן להכניס דפים המוקדשים לתחומי המומחיות השונים של העסק או תת קטגוריות נוספות עם פתקונים בצבע שלישי, ו״פרויקטים״ – בין אם מדובר בפורטפוליו של אמן או פרויקטי בנייה של חברת נדל״ן. בדף פרויקטים ניתן להכניס פיצ׳רים שונים כמו גלריות או תצוגה של תמונות לפני ואחרי.

במידה והעסק הוזכר לטובה בתקשורת, אל תשמרו את זה בסוד והקדישו לכך קטגוריה. ״מן התקשורת״ או ״כתבו עלינו״ יכולה להכיל דפים המחולקים לפי המדיה, לדוגמה תכניות רדיו, טלוויזיה, כתבות במגזינים וכו׳.

על מנת לייצר תדמית אמינה חשוב גם לפרסם המלצות של לקוחות, לשם כך קריטי ליצור קטגוריה של ״ממליצים״ או ״לקוחות״ – שניתן לפצל לתת דפים של ״בין לקוחותינו״ עם לוגואים של חברות שנהנו משירותי העסק ו״סיפורי מקרה״ עם תיאורים מפורטים יותר.

דרך נוספת לבסס מערכת של אמון עם הלקוח, ואף לתת לו ערך מוסף, היא בשיתוף ידע מקצועי, כמו המאמר הזה, כי כפי שנאמר sharing is caring. באמצעות קטגוריה ״מידע מקצועי״ או ״בלוג״ שיכולה להכיל מאמרים, מחקרים או תשובות לשאלות נפוצות, תוכלו להציג את הידע והניסיון שלכם וגם לחסוך שיחות טלפון לא נחוצות.

מה שיפה בשיטת ה-lowtech של הפתקונים הוא הפשטות, כך שבקלות תוכלו לשחק עם המיקומים של הדפים באפיון. אם למשל מתוך מידע מקצועי יש לכם רק מאמרים – הפכו את הדף לקטגוריה ראשית ללא דפים פנימיים. תהליך אפיון דינאמי, הכולל סיעור מוחות יחד עם מי שמכיר היטב את החברה ושאיפותיה, יכין את הקרקע לבניית אתר יפה ומניב.

צריכים עזרה באיפיון האתר? אנחנו כאן בשבילכם

אם אתם כבר בשוונג...

לא כדאי שלפחות תקבלו ייעוץ מקצועי

לפני שאתם קופצים ראש
לג’ונגל שקיים בתחום הדיגיטלי?